NTP-KKT-A-14-0066 Szivárvány Harcosok Sakk-program

                                            

  

NTP-KKT-A-14-0066

Megvalósítás: 2015.02.02. – 2015.06.30.

BESZÁMOLÓ és FOTÓDOKUMENTÁCIÓ

Szivárvány Harcosok Sakk-program

 

Az alábbi beszámolóval szeretnénk kifejezni köszönetünket az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett pályázatban való részvételért, és a program megvalósításához nyújtott 753.000 forint vissza nem térítendő támogatásért!

 

Szekeres Sándor Szivárvány harcosok című kiadványa adta az alapját a programunknak. Taktikákat, az előregondolkodást, a pontos számolást gyakoroltatta játékos formában a gyerekekkel, akiket újszerűen vontuk be a foglalkozásokba: prezentációk készítése, kutató munka az interneten, segédoktatói feladatok ellátása. A fizika tantárgyat is beintegráltuk a sakkoktatásba, valamint egy 10 táblás szimultánt is játszhattak a résztvevők.

A program elején a  taktikai alapokra helyeztük a hangsúlyt. Ennek lényege, a már elsajátított alapok  - minden gyerek a saját szintjének megfelelő - taktikai motívumokon keresztül  gyakorlatba való átültetése volt. Ebben a munkában volt segítségünkre a fényjáték. A program során, a gyerekek saját kezűleg alkottak egy nagy sakktáblát, amin nagy sakkfigurákkal és a világító eszközök segítségével megérthették a sakkmotívumok egyes elemeit. A program során folyamatosan tanulták a típusmattokat. Korosztálytól függetlenül a gyerekek aktívan vettek részt a munkában. Az IKT eszközöket is felhasználtuk, prezentációt készítettünk 2 diákkal.

 

A csoport gondolkodásának fejlesztése a tárgyi feltételek javításával lett hatékonyabb. A program a tehetségek kibontakoztatását segítette elő. A nagy sakktábla, az élményszerű tanulás, a fabábúk, egy nagymesterrel való találkozás és a sikeres vizsga a játékszeretetüket erősítette, a jövőképüket tágította. Hátrányos településen élve az effajta programok a gyerekek személyiségét komplex módon fejlesztik.

 

A Fény éve és a sakk kapcsolata

2015. június 5-én pénteken a Palásti László Általános Iskola Sakk-körének diákjai látogatást tettek a Nyíregyházi Főiskola fizika tanszékén, ahol a Fény Nemzetközi Évének jegyében kísérleteket mutatott be Beszeda Imre a nebulóknak.

 

Az előadáson bizonyítást nyert, hogy a fény parányi részecskékből, fotonokból áll. Képesek vagyunk a fénnyel kidurrantani a léggömböt is. A fényt képesek vagyunk irányítani is a száloptika segítségével, melyet veszteségmentesen továbbíthatunk nagy távolságokba. Láthattunk bizonyítékot a fény hullámtermészetére, amikor egy úgynevezett optikai rácson keresztül világítottuk meg a falat. A magyi sakkosok nagy érdeklődéssel figyelték az előadást és „fényes élményekkel” gazdagodva térhettek haza.

A fizika tanszéki látogatás után többen érdeklődést mutatnak a műszaki pálya iránt.

 

Már minden világos – Magyon is!

2015. június 12-én a délelőtti órákban a Palásti László Általános Iskola sakkosai és a felsős diákjai helyben is megismerkedhettek a fénnyel, annak fontosabb tulajdonságaival. Építve az egy héttel korábban a főiskolán látottakra, testközelből láthatták hogyan bomlik a Napból érkező fehér fény a színeire, ismerhették meg hogyan keletkezik a szivárvány.

A fénytörés jelenségét először prizmák, majd lencsék segítségével szemlélhették meg.

Ezt követően a homorú és domború tükrök képalkotásáról esett szó és a bemutatott kísérletek látványosan szemléltették az emberi szem, az írásvetítő, a fényképezőgép és a fényszórók működési elvét.

Szó esett a foszforeszkáló anyagok működéséről, a bemutatott dekorációs kép pedig kitűnő szemléltető eszköz volt ennek reprezentálására.

Végezetül pedig a hétköznapi számológép egyik tartozékának használatával megismerhették hogyan állítsák meg a fény útját egyetlen mozdulattal. Az előadást Gábor István fizika tanár úr prezentálta a gyerekeknek.

 

Összefoglalás

A program a tehetségek kibontakoztatását segítette elő. A nagy sakktábla, az élményszerű tanulás, a fabábúk a játékszeretetüket erősítette, a jövőképüket tágította. Hátrányos településen élve az effajta programok a gyerekek személyiségét komplex módon fejlesztik.

A sakkot, mint eszközt használtuk a tanulók képességeinek kibontakoztatására. A végjátékokban rejlő taktikai befejezéseken való gondolatmenetek kiszámolása elősegítette a pontos számolást. Ennek az eredménye lett az élesebb logika, a divergens gondolkodás, ami kihat a gyerek életének más területeire is. Kulturális érdeklődésük is kiszélesedett a program végére.

Zárásként az elsajátított ismeretekből írásbeli és szóbeli vizsga volt, amelyet egy sakkmester előadása majd szimultán sakkjátszma követett. A program vendéglátással ért véget.

Eredményeink

Palásti Iskola sakkéletének első tanulói közé tartozik Hajdu László - jelenleg végzős diák. A versenyeken közepesen teljesített korábban. Az eredményein azonban folyamatos fejlődés figyelhető meg.

Több versenyen vett részt minden gyerek, de hármat emelünk ki.

Móra kupa 4 fős csapatverseny: Laci a legnehezebb táblán egyéniben 4. helyezett, a csapata  harmadik lett. Csapattársai Bulyáki Debóra 2. táblán 3. lett, Bulyáki Ádám korosztályában 3. helyezést ért el.

III. Országos Baptista verseny Nagyhalász: Játékerőben egyre erősödő tanítványaink meglepetést okoztak, Hajdu László a 14 évesek mezőnyében 3. lett.

 

Nyírség torna 7 napos sakkverseny: A 16 éves korcsoportban, 60 indulóból Hajdu László 1. lett. Az eredmény bizonyítja, hogy jól szervezett programmal, kitartó munkával sikereket lehet elérni. Tanítványunkat a nyáron leigazolta  a nyíregyházi Dávid SC. Ő Magyon az első sportszerűen sakkozó fiatal.

A teljesítményben való fejlődés minden gyereknél megfigyelhető. Önmagukhoz képest teljesítmény szinteket léptek át a diákok.

 

A fentiek következzenek képekben is…